Valitse koulutusala:
Top-listat arrow_right

Miten löytää työpaikka, jonka yrityskulttuuri soveltuu juuri sinulle?

Yrityskulttuuri on aikamme trendisana ja siitä puhutaan kaikkialla, eikä suotta! Yrityskulttuurilla on iso merkitys organisaation menestyksen näkökulmasta, se määrittelee niin kirjoitettuja kuin kirjoittamattomiakin sääntöjä sekä ajattelu- ja käyttäytymistapoja yrityksen sisällä. Turhaan ei ole sanottu myöskään, että kulttuuri syö strategian aamupalaksi.

Mitä yrityskulttuuri sitten merkitsee työnhakijalle?

Sen pitäisi merkitä paljonkin, sillä kuka meistä haluaisi viettää 40 tuntia viikossa kulttuurissa, joka ei millään tavoin vastaa arvojamme tai toimintatapojamme? Huono kulttuurillinen yhteensopivuus johtaa pettymyksiin kummallakin puolella pöytää, ja seurauksena on todennäköisesti työsuhteen päättyminen ennen aikojaan. Kyseenalainen yrityskulttuuri voi ääritapauksissa johtaa myös skandaaleihin, kuten todistettiin Volkswagenin tapauksessa muutama vuosi sitten. Kannattaa siis omistaa ajatus jos toinenkin potentiaalisen työnantajan yrityskulttuurille ennen yhteisen taipaleen alkamista.

Miten sitten päästä käsiksi työnantajan kulttuuriin, jos ei työskentele (vielä) sen palveluksessa?

Ensimmäisenä helpoin kohde; yrityksen omat urasivut. Useimmat yritykset kertovat urasivuillaan kulttuuristaan ja monella se on myös osa työnantajalupausta. Urasivut ovat luonnollisestikin HR:n ja/tai viestinnän suodattama versio yrityksen kulttuurista, mutta kaukaa viisaat yritykset pyrkivät kommunikoimaan kulttuuristaan mahdollisimman rehellisesti, jotta ne houkuttelisivat oikeanlaisia osaajia taloon. Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, millaista äänensävyä ja kuvastoa yritys viestinnässään käyttää, lisäksi kannattaa lukea läpi yrityksen arvot.

Yrityksen sosiaalisen median sivuilta voi löytää lisätietoa, mikäli yrityksellä sellaiset on. Millaisista asioista viestitään, miten seuraajille puhutaan ja kuka puhuu? Puhuuko korporaatio vai näkyykö myös yritysten työntekijöitä? Esimerkiksi Microsoftin uratilillä Twitterissä näkyy uudelleen-twiittauksia työntekijöiltä, viestintä on mutkatonta ja ihmisläheistä - Microsoftista jää Twitter-tilin perusteella lämmin ja mukava fiilis!

Rekrytointiprosessin aikana on myös hyvä mahdollisuus saada lisätietoja kulttuurista. Haastatteluvisiitillä kannattaa pitää silmät ja korvat auki. Jos sinulla on mahdollisuus tehdä pieni kierros yrityksen tiloissa, se kannattaa ehdottomasti tehdä. Kiinnitä huomiota siihen, miten ihmiset puhuvat toisilleen, kuuluuko naurua? Millainen pukukoodi toimistolla on? Jos haastattelusi on myöhään iltapäivällä, onko toimisto vielä pullollaan ja ovatko ihmiset vielä viiden jälkeen täydessä työn touhussa? Pienet signaalit voivat kertoa yllättävän paljon, intuitiota ei kannata tässä kohtaa jättää huomiotta.

Haastatteluissa kannattaa myös suoraan kysyä työpaikan kulttuurista. Koska kysymys on iso, sitä voi pilkkoa pienempiin osiin, kuten:

- “Miten organisaation arvot näkyvät työn arjessa?”

- “Millaisesta toiminnasta palkitaan?”

- “Miten ihmisiä johdetaan täällä?"

- “Millainen työntekijä soveltuu tähän työpaikkaan?"

Vastauksista voit toivon mukaan päätellä ainakin jotain.

Sitten jäljelle jää vielä puskaradio. Se on usein kanava, josta saa filtteröimätöntä ensi käden informaatiota. Tämä voi olla hyvä tai huono asia, riippuen siitä, kuka puhuu. Mutta jos kaverin kaveri on töissä yrityksessä, jonne olet hakemassa töihin, kannattaa pyrkiä juttusille. Jos poikaystävän työkaveri on vaihtanut kyseisestä firmasta juuri pois, kannattaa ottaa puhelin käteen. Informaatioon kannattaa toki suhtautua sopivalla kriittisyydellä, se mikä ei sovi poikaystävän työkaverille, saattaa sopia sinulle!

Yrityksistä on yllättävän paljon informaatiota saatavilla, niin virallisissa kuin epävirallisissakin kanavissa. Kannattaa investoida hieman aikaa taustaselvityksen tekemiseen, se voi nimittäin maksaa moninkertaisesti takaisin; joko välttämällä katastrofaalisen työsuhteen tai löytämällä juuri sen oikean!

Maria Vesanen, Senior Consultant EMEA, Universum

Tekniikan alan top 50

  1. KONE
    A
  2. Wärtsilä
Katso koko lista

Kaupallisen alan top 50

  1. Finnair
  2. Fazer
    A
  3. KONE
Katso koko lista

IT alan top 50

  1. Google
    A
  2. Reaktor
  3. Microsoft
Katso koko lista

Juridiikan alan top 50

  1. Oikeusministeriö
    A
  2. Tuomioistuimet
  3. European Union (EU)
Katso koko lista

Luonnontieteiden alan top 50

  1. Luonnonvarakeskus (LUKE)
    T
  2. Suomen ympäristökeskus (SYKE)
    A
  3. Metsähallitus
Katso koko lista

Top 50 Pohjoismaat: Kaupallinen ala

  1. EY (Ernst & Young)
  2. McKinsey & Company
Katso koko lista