Matkailubisnes avartaa

Työharjoitteluun matkatoimistoon – mitähän siitäkin seuraa? Vaikkapa 12 vuoden urakehitys aina myynti- ja markkinointijohtajaksi! Kun työnantaja on maailman suurin matkanjärjestäjä, katto ei heti tulekaan vastaan.

Haastateltava: Anna-Maria Mettin 

Tehtävä: Head of Digital Sales and Marketing

Tuskin Anna-Maria Mettin olisi 12 vuotta sitten osannut aavistaa, kuinka tasaista nousukiitoa matkailuala tarjoaisikaan. Taloon tultiin harjoittelijana, mutta tänään päämäärätietoisen nuoren naisen harteilla lepää TUI Finland Oy Ab:n markkinointi ja digitaalisten kanavien myynti. Digitaalisten kanavien kautta virtaa 90 % yhtiön lähes 200 miljoonan euron liikevaihdosta.

Anna-Maria, kuinka polkusi vei nykyiseen tehtävääsi? – Olen kasvanut nykyrooliini keräämällä kokemusta liiketoiminnan eri tehtävistä. Urani alku antoi näköalapaikan asiakkaan näkökulmaan ja esimiestyöhön. Pian siirryin revenue management -osastolle tulovirtojen ja kannattavuuden pariin. Sittemmin olen kartuttanut kokemusta markkinoinnista, online-myynnistä ja johtamisesta.

"Alamme haastaa priorisoimaan sekä tekemään välillä nopeita ja rohkeitakin päätöksiä."

Onko urallasi ollut käänteentekeviä hetkiä? – Se oli tärkeä muutos, kun sain urani alkuvaiheessa esimiesvastuuta. Pidän todella ihmisten johtamisesta. Esimiehenä saan vaikuttaa työntekijöidemme kehitykseen ja heidän kauttaan toimintamme tuloksiin. Ratkaiseva merkitys on ollut myös maisteriopinnoillani johtamisen ja markkinoinnin parissa. Niiden myötä rakastuin digimyynnin ja markkinoinnin maailmaan!

Millainen on hyvä johtaja? – Sellainen, joka johtaa ihmisiä, ei asioita. Hän antaa oman persoonansa näkyä ja osaa huomioida myös alaistensa persoonat ja yksilölliset tavoitteet. Hän kuuntelee, viestii selkeästi ja avoimesti. Hyvä johtaja ymmärtää strategisen näkökulman lisäksi operatiivista puolta. Lisäksi alamme on dynaaminen, se haastaa priorisoimaan sekä tekemään välillä nopeita ja rohkeitakin päätöksiä.

Anna-Maria luotsasi brändiuudistusta, jonka seurauksena TUI-nimi on vakiinnuttanut asemansa suomalaisten tietoisuudessa. Mitä etuja uusi brändi tuo asiakkaille? – Brändimuutos on tuonut entistä laajemman tarjonnan. Emme tarjoa pelkästään rantalomia, vaan myös räätälöityjä matkoja erilaisiin tarpeisiin: kaupunki-, risteily- sekä hyvinvointilomia. Vain mielikuvitus on rajana!

TEKSTI: ARI-PEKKA NIEMELÄ

VALOKUVA: TAGE RÖNNQVIST