Juomia maailmalle ja ideoita kotiin

Kansainvälinen liiketoiminta ja eri kulttuurien kohtaaminen ovat Heidi Salmisen arkea. Hän on juuri palannut työmatkaltaan Miamista, jossa hän tapasi asiakkaitaan Chilestä, Costa Ricasta, Kolumbiasta ja Venezuelasta. Työ on energistä, dynaamista ja monipuolista.
 

Heidi Salminen
Tehtävä: Vientipäällikkö
Koulutus: Kauppatieteiden maisteri

Heidi Salmisen työ Sinebrychoffin vientipäällikkönä on aidosti kansainvälistä. Työssään hän tutustuu ihmisiin eri kulttuureista ja vie muun muassa energiajuomia ja oluita maailman toiselle laidalle. Samalla Heidi on huomannut, kuinka Sinebrychoffin tuotteita ja suomalaisuutta arvostetaan maailmalla.

– Olen kiehtovalla kansainvälisellä pelikentällä, jossa riittää uutta opittavaa ja haasteita. Tavoitteeni on jatkuvasti kehittyä työssäni, jossa keskeisessä asemassa ovat uusien markkinoiden mahdollisuuksien tunnistaminen ja paikallisten asiakkaiden sekä kuluttajien tarpeiden ymmärtäminen. Samalla pohdimme, miten parhaiten voimme vastata vientimaan kuluttajien tarpeisiin tuoteportfoliomme avulla.

Miten urapolkusi johti Sinebrychoffille?
– Valmistuin Turun kauppakorkeakoulusta pääaineenani markkinointi. Jo opiskelujen aikana oli selvää, että haluan suuntautua kansainvälisen liiketoiminnan pariin. Olen urani alusta lähtien tehnyt töitä suomalaisten brändien parissa ja päässyt rakentamaan bränditarinoita ja asiakassuhteita kansainvälisessä ympäristössä. Kiinnostuin Sinebrychoffista erityisesti yhtiön suomalaisten juurien ja hienojen brändien vuoksi. Brändeillä on kansainvälistä potentiaalia ja paljon mahdollisuuksia laajentua lisää niin Aasiassa, Amerikoissa kuin Euroopassa. Urapolulla onkin tärkeää, että voi keskittyä juuri niihin asioihin, joista on aidosti kiinnostunut. Samalla syntyy luontainen halu kehittyä.
 

On hienoa nähdä, kuinka maailmalla arvostetaan brändejämme, osaamistamme ja suomalaisuutta.


Millaista on viedä Sinebrychoffin tuotteita maailmalle?
– Työni on monipuolista ja mielenkiintoista, pääsen tutustumaan erilaisiin yrityksiin ja ihmisiin maailmalla. Asiakkaasta, maasta ja markkinatilanteesta riippuen mahdollisuudet ja haasteet brändeillemme ovat aina hieman erilaiset. Työni on antoisaa ja innostavaa: Olen ylpeä siitä, että saan työskennellä hienojen suomalaisten brändien parissa ja kasvattaa Suomen ja meidän osaamisemme tunnettuutta maailmalla. Lisäksi matkoilta löytyy aina uusia ideoita myös kotiin tuotavaksi.

Mikä motivoi sinua työssäsi?
– Mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön ja tuloksiin ja sitä kautta luoda lisäarvoa niin meille kuin myös asiakkaillemme. Työni on melko itsenäistä, maailmalla saatan edustaa meitä aivan yksin. Nautin siitä, kun saan etsiä ratkaisuja omalla tyylilläni. Samalla on mahtavaa työskennellä osana asiantuntevaa, mukavaa ja rentoa porukkaa, jolla on vahva tahtotila viedä hienot tuotteemme ympäri maailmaa. Osaavan tiimin taustatuki on korvaamaton. Yhdessä saamme asiat voimallisemmin liikkeelle ja pyörät pyörimään vauhdilla.

Millaiset taidot ovat vientipäällikölle tärkeitä?
– On ymmärrettävä kulttuurin ja toimintaympäristön merkitys, jotta liiketoimintaa voi kehittää asiakaslähtöisesti. Asioita on rakennettava pitkäjänteisesti – pikavoittoja on vaikea saada kansainvälisillä pelikentillä. Asiakassuhteita rakennetaan kuuntelun, kulttuurinymmärryksen ja hyvän vuorovaikutuksen kautta. Lisäksi kielitaito on avainasemassa. Käytän työssäni päivittäin sekä englantia että espanjaa.

Mitä olet oppinut maailmalla?
– Avoimuutta uusille ideoille, ajatuksille ja toimintatavoille. Samalla korostuu hyvien vuorovaikutustaitojen merkitys. Kun luodaan asiakkaalle kannattavaa liiketoimintaa, on tärkeä keskustella asiakkaiden ja paikallisten osaajien kanssa, jotta kulttuuri- ja maasidonnaiset tekijät tulevat oikein tunnistetuiksi ja arvioiduiksi. Näin rakennamme menestyviä brändejä myös maailman toisella laidalla. On hienoa nähdä, kuinka maailmalla arvostetaan brändejämme, osaamistamme ja suomalaisuutta. Korkealaatuisuus ja edelläkävijyys ovat asiakkaille vahvasti muodostuva mielikuva tuotteistamme – ja onhan niihin helppo tykästyä!
 

TEKSTI: ERIKA NIEMELÄ

www.sinebrychoff.fiwww.facebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819 — www.facebook.com/olutjaruokawww.kohtuullisesti.fi-www.ajankohtainenkolmonen.fi