Parasta ovat yhdessä syntyvät analyysit

Atte Sonninen analysoi ja ennustaa kymmenien brändien tulevaisuutta. Kolmen ja puolen vuoden aikana hän on oppinut, kuinka analyysien avulla voidaan kirkastaa sitä, mikä on asiakkaalle ja yritykselle tärkeää. Yhdessä jalostetun ja haastetun tiedon avulla syntyy liiketoimintaa, joka tavoittaa asiakkaat.

Haastateltava: Atte Sonninen
Tehtävä: Business Planner
Oppilaitos ja pääaine: Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, Information and Service Management
 

Mistä sait ensikipinän L'Oréaliin?
– Muutin Kuopiosta Helsinkiin opiskelemaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun. Alusta lähtien numerot kiinnostivat, mutta samalla kaipasin liiketoiminnan näkökulmasta nousevaa konkretiaa. L'Oréaliin tutustuin pääaineopintojeni kautta yrityksen järjestämässä Brandstorm -kilpailussa. Tiimimme heittäytyi täysillä luomaan, visioimaan ja suunnittelemaan. Niinpä etenimme kilpailussa aina Kööpenhaminan kansainväliselle areenalle asti. Jo silloin koin, että L'Oréalissa arvostettiin nuorta talenttia ja tuoreita ideoita: kilpailuun panostettiin johtotasoa myöten.

Miten urasi alkoi L'Oréalilla?
– Avoin traineepaikka logistiikan tehtävissä avautui sopivasti valmistumisvaiheessa. Kansainvälinen tunnelma ja dynaaminen toimiala numeroiden parissa houkuttelivat tarttumaan tehtävään, johon opintoni antoivat erinomaiset lähtökohdat. Kun aloitin Demand Planning -traineena päivittäiskosmetiikan puolella, pääsin heti analysoimaan myynnin ennusteita sekä valmistelemaan myyntiä tukevaa raportointia. Vähitellen vastuulleni tuli useampia brändejä, ja lopulta sain vastuulleni ison osan ennustamisesta. Huomasin heti, että täällä todella pääsee alusta alkaen tekemään merkittävää työtä bisneksen keskellä.

Mistä pidät erityisesti työssäsi L'Oréalilla?
– Arvostan erityisesti yhteistyötä kollegoiden kanssa. Analyysienkin keskellä parasta on saada yhdessä pohtia, haastaa malleja ja parannella niitä. Pidän tärkeänä sitä, että analyyseillä saan tukea toisten työtä. Samalla työ on lähellä asiakasta, mikä antaa konkretiaa ja suuntaa tulevaisuuteen. Myös talon kansainvälisyys innosti heti alusta alkaen. Olen saanut viettää puolitoista vuotta Kööpenhaminassa, jossa vastasin kaikkien Pohjoismaiden tuotteiden saatavuudesta yhdessä kolmen kollegan kanssa. Tämä kokemus avasi kansainvälisiä yhteyksiä ja näkökulmia talon laajaan kenttään. Nyt Suomessa Business Plannerinä katson toimintaamme laajemmasta ja tulevaisuuteen tähtäävästä näkökulmasta. Nautin saadessani työskennellä keskellä dynaamista liiketoimintaa.

Mistä työsi merkitys syntyy?
– Oma tehtäväni on löytää tietomassan keskeltä olennaiset asiat. Yksinäänhän tieto ei hyödytä, mutta kokemuksen kautta huomaan yhä selvemmin, kuinka merkittävää on yhteistyö, muiden tarpeiden ymmärtäminen ja myös johtopäätösten tekeminen yhdessä. Silloin syntyy aitoa ja kestävää arvoa.

Mitä kertoisit opiskelijalle L'Oréalista?
– Päivittäistavarakaupan liikkeet ovat nopeita ja ympäristö muuttuu kuluttajien tahdissa jatkuvasti. Niinpä meiltä vaaditaan jatkuvaa uudistumista. Tehtäväkierto on osa toimintaamme, minkä vuoksi pääsee kehittymään monipuolisesti. Onkin tärkeää olla avoin ja muuntautumiskykyinen, jotta pystyy hahmottamaan ja omaksumaan nopeasti kehittyviä tuotteita ja toimintaa. Kuitenkaan täällä ei vaadita valmista osaamista, vaan oppi syntyy tekemällä, tuen keskellä. Täällä myös koulutetaan vahvan kansainvälisen organisaation tukemana. Olen saanut käydä useissa koulutuksissa Pariisissa ja Kööpenhaminassa.

Millaisia mielikuvia brändeistä tunnettu L'Oréal sinussa herättää?
Kestosuosikkimme ovat ns. pilaribrändejämme, ne ovat tukijalkamme. Kuitenkin erityisellä mielenkiinnolla seuraan, mitä uutta on tulossa. Meillä panostetaan jatkuvaan tuotekehitykseen. On aina yhtä jännittävää nähdä ihmisten reaktioita, kun uusia tuotteita lanseerataan. Esimerkiksi Babylips-huulivoiteen tullessa markkinoille markkinat suorastaan kuhisivat. Uusi tuote herätti suurta ihastusta, meille soiteltiin tuotteen perään ja oltiin valmiita jonottamaan ja matkustamaankin uuden brändin perässä.

Millaista on miehenä toimia naisvaltaisella alalla?
– On tärkeää muistaa, että meillä on pelkästään päivittäiskosmetiikassa yli 1 000 tuotetta ja uusia tulee koko ajan. Keskeisintä on, että tuotteemme ovat lähellä ihmisiä. Talon sisällä sukupuolella ei ole niinkään merkitystä. Tärkeämpää on nähdä toimialan dynaamisuus ja tempo, innostua ja olla valmis uudistumaan – ja työskennellä yhdessä.


We offer

We offer you an exciting position with great challenges and opportunities! You will be a part of an organization of 82,900 employees worldwide. Our Nordic organization counts more than 900 employees based in the 4 Nordic capitals, with Denmark being the Nordic headquarter.In the Nordics we have more than 900 employees. In Denmark the number of employees is close to 460, in Sweden 250, in Norway 160 and in Finland 110.

We offer our employees exciting and challenging jobs in a dynamic environment with an inspiring working climate and highly skilled colleagues.

L’Oréal has devoted itself to beauty for over 105 years. With its unique international portfolio of 32 diverse and complementary brands, the Group generated sales amounting to 25.3 billion euros in 2015 and employs 82,900 people worldwide. As the world’s leading beauty company, L’Oréal is present across all distribution networks: mass market, department stores, pharmacies and drugstores, hair salons, travel retail and branded retail. Research and innovation, and a dedicated research team of 3,870 people, are at the core of L’Oréal’s strategy, working to meet beauty aspirations all over the world and attract one billion new consumers in the years to come. L’Oréal’s sustainability commitment for 2020 “Sharing Beauty With All” sets out ambitious sustainable development objectives across the Group’s value chain.

www.loreal.com