Ei glamouria ilman määrätietoista bisnestä

Niklas Ståhle haaveili jo opiskeluaikana urasta globaalissa yrityksessä isojen brändien keskellä. Nyt hän kertoo, kuinka kansainvälistä menestystarinaa ei voi luoda ilman yksilön kasvua. Se antaa tilaa kehittyä itsensä näköiseksi ja vahvaksi osaajaksi.

Haastateltava: Niklas Ståhle
Tehtävä: Key Account Manager
Oppilaitos ja pääaine: Vaasan kauppakorkeakoulu, Kansainvälinen liiketoiminta

Mistä sait ensikipinän L'Oréaliin?
– Kauppakorkeakoulussa kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin parissa eteeni avautui brändien ja kansainvälisen bisneksen kiehtova maailma. Pian se konkretisoitui houkuttelevaksi mahdollisuudeksi: L'Oréalin Management Trainee -ohjelmaksi. Menestyvä bisnes, kansainvälisyys, vahvat brändit, maailman johtava kosmetiikkayritys ja kauneusala – koin että näillä elementeillä pääsisi kehittymään. Ura avautui ja tuntui kiehtovalta lähteä alalle, jossa riittää kasvupotentiaalia, erityisesti miesten markkinoilla.

Miten urasi on edennyt L'Oréalilla?
– Aloitin päivittäistuotteiden markkinointiin liittyvissä analysointitehtävissä. Tein tutkimustyötä jakelusta, uusista lanseerauksista ja kilpailijoista. Analyyttinen lähestyminen oli opinnoistakin tuttua, joten tehtävät antoivat luontevan näkökulman kiehtovaan bisnekseen. Työnkuvaan tuli pian myös markkinointitehtävät: pääsin tutustumaan asiakkuuksiin tavarataloyhteistyön kautta. Siirryin vähitellen lähemmäksi myyntiä ja asiakkuuksia. Näin huomasin löytäneeni oman juttuni, työn ihmisten kanssa.
– Tänä päivänä Key Account Managerina näen, kuinka polkuni on luontevasti kulkeutunut itselleni sopiviin paikkoihin. Matkan varrella olen saanut omaksua monia eri näkökulmia. Nyt vastaan kokonaan esimerkiksi juuri siitä tavarataloasiakkuudesta, jolle aikoinaan suunnittelin näytteillepanoa. Täällä olen saanut vapautta muokata työnkuvaa itseni näköiseksi!

Mistä pidät erityisesti työssäsi?
Ihmisistä. On hieno olla osa hyvää ja osaavaa työyhteisöä! Yhteydet ulottuvat laajalle myös talon ulkopuolelle. Teen yhteistyötä päivittäin niin asiakkaiden kuin muidenkin sidosryhmien kanssa, olen yhteyksissä esimerkiksi logistiikan, verkkokaupan ja markkinoinnin ammattilaisiin. On hienoa seistä sellaisen yrityksen takana, joka toimii vahvalla ammattitaidolla ja eettisesti kestävällä pohjalla. Uskon vahvoihin brändeihimme, tuotteisiimme ja tuotekehittelymme voimaan. Koen kehittyväni koko ajan tällaisessa ympäristössä, jossa minuun luotetaan. Luottamus antaa myös ennakkoluulotonta rohkeutta oppia uutta.

Mistä työsi merkitys syntyy?
– Oma tehtäväni on hoitaa asiakassuhteita parhaani mukaan. Myynnin ja asiakassuhteiden jatkuvan kehityksen kautta voin omalla paikallani vahvistaa asemaamme, kohdata asiakkaamme tarpeet ja tuoda brändimme lähelle ihmisiä.

Mitä kertoisit opiskelijalle L'Oréalista?
– Vaikka teemme töitä luksuksen ja kosmetiikan kanssa, tämä on bisnestä – kauppaa, jonka peruselementteihin kuuluvat liiketoiminnan lainalaisuudet ja prosessit. Niinpä puhumme esimerkiksi jakelusta, näkyvyydestä ja ennustamisesta, emme voiteista tai meikeistä. Meidän tehtävämme on saada tuotteemme kuluttajille siten, että kuluttajan hyöty ja yrityksen arvo kasvavat. Intohimomme on bisnes.

Millaisia mielikuvia brändeistä tunnettu L'Oréal sinussa herättää?
– Sen voin todeta, että käsitykseni brändien merkityksestä on vahvistunut entisestään: brändeillä on valtava vetovoima, jossa piilee myös sen arvo. Jokaisella brändillä on oma identiteettinsä. Tuotteisiin liitettävät mielikuvat ovat moninaiset. Vastassa on erilaisia ihmisiä, eri-ikäisiä, ja heillä on eri mieltymyksiä. Ihmisten rikkaus heijastaa myös brändin identiteetin rikkautta. Samalla on pohdittava, miten tuotteemme tavoittavat ihmiset ja täyttävät heidän odotuksensa.

Millaiselle henkilölle L'Oréal sopii?
– Täällä kaivataan yrittäjähenkisyyttä. Vaikka olemme iso talo, josta löytyy prosesseja ja toimintamalleja, on tärkeä osata omalla paikalla ajatella asioita uudestakin näkökulmasta. Ala muuttuu jatkuvasti, joten sopiva ennakkoluulottomuus ja valmius uusiin haasteisiin ovat avain onnistumiseen. Toimimme kansainvälisessä ympäristössä, teemme jatkuvasti yhteistyötä niin pohjoismaalaisten kollegojen kanssa kuin pääkonttorin suuntaan Pariisiin. Talon globaali asema avaa mahdollisuudet ympäri maailmaa, joten kansainvälinen asenne on valttia.

Millaista on miehenä toimia naisvaltaisella alalla?
– Yritykseen tullessa ala oli minulle uusi. Toki miehenäkin esimerkiksi shampoot, tuoksut ja hygieniatuotteet olivat tuttuja. Kuitenkin oma lähtökohta oli kiinnostus tehdä bisnestä, toimia ihmisten kanssa hienojen ja rakastettujen tuotteiden keskellä. Mainoksista ja mediasta tulee ehkä se käsitys, että talo on täynnä glamouria ja hohtoa, ja liiketoiminta on pelkkää meikkien testaamista ja hyvältä näyttämistä. Glamourinkin hetkiä toki on, mutta niiden takana on määrätietoinen liiketoiminta. Tehokkaana liiketoimintaorganisaationa mahdollistamme, että Pariisin parhaat tuotteet tavoittavat suomalaiset kuluttajat.


We offer

We offer you an exciting position with great challenges and opportunities! You will be a part of an organization of 82,900 employees worldwide. Our Nordic organization counts more than 900 employees based in the 4 Nordic capitals, with Denmark being the Nordic headquarter. In the Nordics we have more than 900 employees. In Denmark the number of employees is close to 460, in Sweden 250, in Norway 160 and in Finland 110.

We offer our employees exciting and challenging jobs in a dynamic environment with an inspiring working climate and highly skilled colleagues.

L’Oréal has devoted itself to beauty for over 105 years. With its unique international portfolio of 32 diverse and complementary brands, the Group generated sales amounting to 25.3 billion euros in 2015 and employs 82,900 people worldwide. As the world’s leading beauty company, L’Oréal is present across all distribution networks: mass market, department stores, pharmacies and drugstores, hair salons, travel retail and branded retail. Research and innovation, and a dedicated research team of 3,870 people, are at the core of L’Oréal’s strategy, working to meet beauty aspirations all over the world and attract one billion new consumers in the years to come. L’Oréal’s sustainability commitment for 2020 “Sharing Beauty With All” sets out ambitious sustainable development objectives across the Group’s value chain. www.loreal.com

http://www.loreal.com